به همراه کسب و کار شما

آشنایی با قطعات خودرو

سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۱ ق.ظ

آشنایی با قطعات خودرو و لوازم یدکی رنو و خودروها فقط مناسب تعمیرکاران یا فروشندگان لوازم یدکی نیست. داشتن اطلاعاتی حتی اندک در مورد قطعات و لوازم یدکی خودرو حتی برای یک صاحب خودرو هم میتواند در شرایطی کمک کننده و یا حتی ضروری باشد .

آیا تا بحال به این فکر کردید که قطعاتی مثل واترپمپ یا دینام چه شکلی هستند؟ قطعات یا لوازم یدکی خودرو که شاید هر از گاهی به مشکل برخورده و نیاز به تعویضشان باشد چه کاری انجام می‌دهند و چه ظاهری دارند؟

هر قطعه در یک خودرو دارای یک شماره فنی یا پارت نامبر ( PA – Part Number ) منحصر به فرد میباشد که این روزها سفارش آن قطعه را بسیار آسان کرده .

امروزه کافیست شماره فنی قطعه مورد نظر خود را بدانید تا براحتی بتوانید آنرا از فروشنده لوازم یدکی تهیه کنید .

اما به هرحال هر قطعه دارای یک نام و مشخصات خاص خود نیز هست که علاقه مندان و فعالان در حوزه فروش لوازم یدکی و تعمیرات خودرو باید با آنها آشنایی داشته باشند .

در این مقاله معرفی کوتاهی بر روی قطعات و لوازم یدکی پرکابرد خودرو خواهیم داشت .

 

وقتی که خودروتان دچار مشکل شده و به مکانیک مراجعه می کنید احتمالا مکانیک پس از بررسی و عیب یابی خودرو، به شما بگوید که قطعاتی از خودرویتان باید تعویض شوند، ممکن است نام‌هایی چون آلترناتور، پلوس، میل سوپاپ و یا کالیپر به گوش شما بخورد. در اینجا خودروسافت قصد دارد تا برخی از مهمترین قطعات اتومبیل را که در مکانیکی با آنها سر و کار خواهید داشت را به همراه تصویرشان به شما معرفی کند. خواندن این سلسله مطالب را به علاقه مندان خودرو و مکانیکی توصیه می‌کنیم پس همراه ما باشید.

نمای تصویری برخی از بخش های خودرو

 

بخش های مختلف خودرو

بخش های مختلف خودرو

بخش های مختلف خودرو

 

استارتر

starter - استارتر
هنگامی که کلید استارت را در خودرو فشار می‌دهید موتور استارتر که یک الکتروموتور است فعال شده و پیشرانه‌ی خودرو را می‌چرخاند تا روشن شود. اگر استارت زدید و استارتر کار نکرد به احتمال زیاد موتور ان سوخته است و باید آن را تعویض کنید. تجربه نشان داده است که استارتر بدون اطلاع قبلی و بصورت ناگهانی از کار می‌افتد. استارتر خیلی گران قیمت نیست و تعویض آن در اکثر خودروها به سادگی امکان پذیر است.

یونیت کنترل سیستم ABS

یونیت کنترل سیستم ABS

سیستم ABS مخفف سیستم ضد بلوکه‌ی ترمز و گاها سیستم ضد قفل ترمز نیز نامیده می‌شود. وظیفه‌ی این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز گیری است تا بدین ترتیب پایداری بیشتری به اتومبیل داده و امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمزگیری تامین کند. یونیت کنترل ABS در حقیقت مغز این سیستم است و با اطلاعاتی که دریافت می‌کند فرمان وارد عمل شدن ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها تصمیم به فعالسازی ABS می‌گیرد یکی دانستن سرعت چرخ‌ها و دیگری دانستن فشار ترمز است. این سیستم از طریق سرعت گردش چرخ می‌تواند تشخیص دهد که چرخ قفل شده است یا خیر، و سپس در صورتی که قفل شدن چرخ را تشخیص دهد اقدام به باز و بسته کردن متناوب سوپاپ برگشتی می‌کند. در صورتی که یونیت ABS دچار مشکلی شود یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ ABS در نشان دهنده های خودرو روشن خواهد شد. البته یونیت کنترل معمولا آخرین چیزی است که خراب می‌شود و در بیشتر اوقات، این سنسور سرعت چرخ و یا سنسور فشار ترمز است که نیاز به تعوض پیدا می کند. به هر حال اگر یونیت ABS  خودرو دچار مشکل شود باید توجه داشته باشید که این یونیت گرانقیمت بوده و هزینه‌ی زیادی را بابت تعویض آن متحمل خواهید شد.

 

کمپرسور کولر

کمپرسور کولر

متداول‌ترین مشکلی که در سیستم کولر خودرو پیش می‌آید بروز نشتی در مدار کولر است. اگر پس از چک کردن نشتی و حصول اطمینان از عدم وجود نشتی در مدار همچنان کولر خودرو وظیفه‌ی خود را به درستی انجام ندهد آنگاه بهتر است به سراغ کمپرسور بروید. بیشتر انواع کمپرسورها دارای یک کلاچ هستند که در هنگام نیاز کمپسور را درگیر کرده و در مواقع عدم نیاز کمپرسور را غیر فعال می‌کند. اگر عمر این کلاچ به اتمام رسیده باشد آنگاه می‌تواند سبب از کار افتادن کمپرسور شود. همجنین بروز ایراد در قطعات داخلی کمپرسور نیز می‌تواند باعث شود که کمپرسور فشار کافی را تولید نکند و افت فشار نیز می‌تواند سبب کارنکردن سیستم کولر شود. به هر حال اگر هر کدام از این مشکلات برای کمپرسور خودرویتان پیش بیاید نیاز خواهید داشت تا آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۰۴
محمدحسین سعیدیان

فروشگاه رنوپارس

قطعات رنو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی